Je hebt vast wel eens van een ‘influencer’ gehoord. Het is iemand op social media met heel veel volgers en die volgers worden vaak geïnspireerd door wat zo’n influencer doet, draagt, eet en ervaart. Iets voor jongeren, denk je misschien, maar er zijn ook oudere influencers. En ze zijn misschien nog wel leuker om te volgen.
Een influencer heeft een enorm publiek op social media, waarbij vooral Instagram en YouTube belangrijke kanalen zijn. Vaak mooie, jonge mensen, die gevolgd worden door duizenden en soms zelfs miljoenen fans. De meeste influencers hebben een eigen website en blogs, die ze delen via allerlei social media. Ze onderhouden veel contact met hun fans, waardoor ze voor hun volgers bijna als vrienden voelen. Bedrijven – vooral in de mode- en cosmeticabranche – onderkennen de potentie van zo’n influencer: draagt hij of zij bijvoorbeeld een kledingstuk van jouw merk, dan is de kans groot dat de verkoopcijfers omhoog schieten. Op het gebied van marketing, reclame en adverteren spelen influencers tegenwoordig een grote rol.
Stijl
Doorgaans zijn influencers jonge mensen, maar er zijn ook oudere influencers. Niet veel, dus er ligt nog een mooie markt open. Waar de millenials focussen op volgers, merken en sponsoring, zie je bij de ouderen dat de blogs en Instagramaccounts veelal voortkomen uit hun passie. Dat geeft het vaak een extra dimensie: mensen die echt gepassioneerd zijn over een specifiek onderwerp en er vaak ook verstand van hebben, zijn prettig om te volgen. Je wordt tenminste niet doodgegooid met al die hashtags van merken. Een bekend voorbeeld van een influencer boven de vijftig – en zelfs boven de zestig – is de universitaire hoofddocente Lyn Slater. Ze werd zo vaak gecomplimenteerd met haar stijl dat ze er iets mee wilde doen. Dat resulteerde in haar blog Accidental Icon. Op Instagram heeft ze bijna een half miljoen volgers.
Eten en reizen
Gezond eten is een populair item voor blogs. Een voorbeeld is de foodblogger Dieuwke Tijsen die met haar CleanEatingNow heel veel volgers heeft. Vorig jaar won ze bij de Food Blog Awards 2017 de hoofdprijs in de categorie ‘Special Interest Food Blog’. Zondag 14 mei kwam ook haar V-Lifestyle Belevingsboek uit. Dieuwke heeft op Instagram ruim twaalfduizend volgers. Een ander favoriet onderwerp is reizen. Monique Angröchte gooide vier jaar geleden haar carrière volledig om en verdient nu haar geld met haar social media. Zij en haar volgers zijn geïnteresseerd in landschapsfotografie, reizen, natuur, cultuur, beeldende kunst en erfgoed. Zo reisde ze onlangs naar Aruba, gaat ze binnenkort naar Peru en ondertussen legt ze ook nog eens de 12 provincies vast, in 12 maanden met 12 foto’s van 12 bijzondere plekken in die provincie. Op haar blog en op Instagram(+16k volgers) doet ze daar verslag van.
Interieur en vrolijkheid
Een ‘beginner’ op Instagram, maar eentje om in de gaten te houden: Judith de Klijn. Je kent haar misschien nog van de televisie; ze was onder meer presentatrice van TV Woonmagazine en Koffietijd. Tegenwoordig is Judith woonstyliste en deelt ze op Instagram haar werk en ideeën. Een andere bron van inspiratie vind je op het Instagramaccount van hotel Los Enamorados op Ibiza. Het hotel is van de Frans-Antilliaanse ex-profbasketballer Pierre Traversier en Rozemarijn de Witte, onder meer de bedenkster van Linda. Rozemarijn blijft altijd graag op de achtergrond, maar haar stijl is ongeëvenaard. Gelukkig krijgen we daar een inkijkje van op dit instagramaccount. Puur voor de vrolijkheid kun je de Instagramaccount volgen van ontwerpster en illustratrice Annelinde Tempelman. Daar word je, evenals haar bijna 13k volgers, heel blij van.