Ben jij iemand die er van geniet om heerlijk langs de schappen in de supermarkt te lopen en etiketten te lezen? Of struin je zo snel mogelijk door die winkel heen en haal je opgelucht adem als je bepakt en bezakt buiten staat? Behoor je tot de laatste categorie, dan heb je het online boodschappen doen vast al ontdekt. Wat heeft dat nou als voordeel, je boodschappen thuis laten bezorgen?
Je boodschappen online bestellen, wel of niet doen?
Rechtstreeks in de keuken
Tegenwoordig kun je via bijna iedere supermarktketen in Nederland je boodschappen online bestellen en aan huis laten bezorgen. Ze zetten het nog nét niet voor je in de koelkast. Ook bestaan er supermarkten met zogeheten pick-up points. Je bestelt online maar haalt het nog wel zelf op en bespaart hiermee op bezorgkosten. Tenslotte zijn er nu ook supermarkten die zelfs geen ‘stenen’ winkel meer hebben, bij hen gaat alles online en via bezorging.
Persoonlijke smaak
Of je het prettig vindt om online boodschappen te doen en ze aan huis te laten bezorgen is heel persoonlijk. Somiggen zien en voelen liever eerst met eigen ogen wat er in het winkelmandje wordt gestopt. Maar voor hetzelfde geld is ‘boodschappen doen’ een verplicht nummer op jouw weekplanning, of ben je fysiek niet in staat om veel te sjouwen. De voor- en nadelen van online boodschappen doen op een rij:
Voordelen:
- Op ieder gewenst moment: Het is natuurlijk helemaal van deze tijd dat je je boodschappen kunt doen waar je maar wilt en wanneer je maar wil. Ben je overdag te druk? Dan kun je ‘s avonds nog altijd even rustig zitten voor de boodschappen. Pluspunt: je kunt zelf kiezen op welk moment de boodschappen bezorgd worden!
- Geen gesjouw: Heerlijk, de tassen en kratten kunnen in de kast blijven staan want je hoeft zelf niet meer te sjouwen met boodschappen! Ook ideaal als je niet goed ter been bent of heel veel boodschappen nodig hebt voor bijvoorbeeld een feestje.
- Het scheelt tijd en geld: Wie online winkelt, winkelt gerichter. Je raakt minder afgeleid en komt geen mensen tegen voor een praatje. Daarnaast kom je thuis minder in de verleiding om impulsieve aankopen te doen, wat geld scheelt.
- Ruimere keuze: Niet iedere supermarkt heeft dezelfde producten in het assortiment. Het voordeel van online is dat je ook de wat meer exclusieve producten kunt mee bestellen die in jouw dorps- of stadssupermarkt niet te krijgen zijn.
- Persoonlijke voorkeuren: De techniek van nu maakt het mogelijk dat online boodschappensystemen onthouden wat jij graag of vaak koopt. Hierdoor krijg je soms aanbiedingen op maat of word je geseind als jouw favoriete producten extra voordelig zijn.
Elk voordeel heb z’n nadeel, toch? Lees hieronder de nadelen.
Nadelen
- Niet altijd even vers: Het komt weleens voor dat fruit en groente niet meer de meest verse zijn. Lastig als je voor een week boodschappen hebt gedaan en die bruin wordende broccoli eigenlijk pas op donderdag in gedachte hebt.
- Je moet thuis zijn: Hoewel je het moment van bezorgen zelf kiest moet je er wel voor thuisblijven. Bij de ene supermarkt kun je voor wat specifiekere tijden kiezen dan bij de ander. Vaak wordt de bezorging overigens wel een kwartier van te voren gemeld via een sms.
- Dingen vergeten: Wie niet met een gestructureerd boodschappenlijstje werkt, vergeet nogal eens iets te bestellen. In de winkel loop je een vaste route en kom je automatisch overal langs waardoor je minder snel een categorie overslaat.
- Minimale aankoop: Het kan als een drempel worden ervaren dat je voor een minimaal bedrag aan boodschappen moet bestellen wil de supermarkt het komen bezorgen. Ouderen of alleenstaanden zijn dan genoodzaakt om grotere uitgaven te doen.
- Bezorgkosten: Aan het bezorgen van boodschappen zijn hoe dan ook kosten verbonden. De vraag is of dit opweegt tegen eventuele benzinekosten en impulsaankopen.