Hoe hard mag je rijden op een rijbaan met een groene streep? Wat is de maximumsnelheid voor een auto in een woonwijk? Heb je voorrang wanneer je van een parkeerplaats komt rijden? Het zijn zomaar wat vragen over de Nederlandse verkeersregels, die bij veel volwassenen niet meer zo scherp in het hoofd zitten. Hoe is het met jouw kennis gesteld?
Lees ook
Auto te water: dit moet je doen
Verkeersregels
Het is misschien wel meer dan dertig jaar geleden dat jij studeerde voor je autotheorie en de verkeersregels – zo goed als – uit het hoofd kende. Maar wist je dat ook verkeersregels regelmatig veranderen en dat het dus best relevant is om af en toe jouw kennis te testen? Hierbij een kleine opfriscursus!
Alles voor de veiligheid
Algemene verkeersregels gelden voor de veiligheid van jezelf en andere verkeersdeelnemers. Ze zijn eigenlijk zo voor de hand liggend dat we ze niet hoeven te herhalen. Denk hierbij aan het verbod aan rijden onder invloed van drugs, bepaalde medicijnen en voor ervaren bestuurders is het verboden om deel te nemen aan het verkeer vanaf een bloedalcoholgehalte van 0,5 promille. Ook bellen en appen achter het stuur zijn een grote zonde! Wist je dat dat ook van toepassing is op een brom- of snorfiets en een motor? Naar verwachting mag je in Nederland eind 2019 ook niet meer bellend of append op de fiets zitten.
Voorrangsregels
Wie van rechts komt heeft recht op voorrang. Dat is een regel die er bij de meeste mensen goed in zit. Er zijn echter uitzonderingen op, ken jij ze? Een uitzondering geldt wanneer je op een onverharde weg rijdt. Dan geef je altijd voorrang aan de bestuurder op de verharde weg. Ook trams krijgen in het Nederlandse verkeer altijd voorrang.
Bestuurders die afslaan moeten rechtdoor gaande weggebruikers voor laten gaan, evenals voertuigen met alarmsignalen zoals politie en ambulance. Een bus die van een bushalte wegrijdt zorgt soms voor onduidelijkheid. Als deze bus met zijn richtingaanwijzer aangeeft de halte te verlaten heeft hij recht op voorrang, mits binnen de bebouwde kom.
Verkeersregels: inhalen
Inhalen doen we links in Nederland, dat is in al die jaren niet veranderd. Wist je dat je wél rechts mag inhalen in bepaalde situaties? Bijvoorbeeld als je een tram wil passeren, als je in de file staat, vlak voor of op een rotonde of als een bestuurder al links voorsorteert. Voor fietsers geldt trouwens dat ze alleen andere fietsers links moeten inhalen. Zij mogen auto’s wél rechts inhalen; oppassen geblazen voor automobilisten dus!
Snelheid
Hoe vaak zit je in de auto en denk je ‘hoe hard mag ik hier eigenlijk’? Precies: dat kan in Nederland nogal verschillen want er zijn nogal wat regels voor de maximum toegestane snelheid:
- Autosnelweg: in principe mag je op de Nederlandse snelwegen 130 km per uur rijden. In veel gevallen ligt de maximum toegestane snelheid echter lager in verband met verkeersveiligheid, het milieu of overlast voor de omgeving. Dit staat altijd aangegeven met borden.
- Autoweg: hier mag je maximaal 100 km per uur rijden. Dat vertellen de borden én de dikke groene streep in het midden op de weg je. Let op: de borden zijn leidend, een groene streep is niet op iedere autoweg te vinden.
- Provinciale weg: dat is de weg waar je op rijdt zodra je de bebouwde kom uit komt. Dit zijn vaak smallere wegen met veel fietsers en landbouwverkeer, waarop je 80 km per uur mag tenzij anders aangegeven: vaak is het ook 60 km per uur.
- Gewone weg bebouwde kom: binnen de bebouwde kom mag je 50 km per uur rijden. Zodra je een plaatsnaambord passeert ben je in de bebouwde kom. Tegenwoordig wordt steeds vaker met borden aangegeven dat je slechts 30 km per uur mag binnen de bebouwde kom. Onthoud: een bord is leidend.
- Woonerf: op een woonerf is de toegestane maximum snelheid 15 kilometer per uur.
Bijzonderheden
Zoals eerder gezegd zijn verkeersborden in Nederland leidend. Matrixborden boven de weg kunnen tijdelijke veranderingen op de verkeerssituatie aangeven. Deze informatie is leidend ten opzichte van het verkeersbord. Als verkeersdeelnemer ben je verplicht om aanwijzingen van politie of verkeersregelaars op te volgen, die op hun beurt weer voorrang hebben boven verkeers- en matrixborden.
Wanneer je een uitvaartstoet of militaire colonne treft mag je die niet doorsnijden. Je kunt ze herkennen aan vlaggen die op de voertuigen zijn aangebracht. Een uitvaartstoet herken je aan twee zwarte vlaggen aan iedere kant van de auto, een militaire colonne kenmerkt zich door twee blauwe vlaggen op het voorste voertuig, een blauwe vlag op alle volgende voertuigen en een groene vlag op het laatste voertuig.
Verkeersborden
Er staan in Nederland ruim drie miljoen verkeersborden langs de wegen. Gelukkig zijn het niet allemaal verschillende. Van de Nederlandse bestuurder wordt verwacht dat hij er zo’n 115 kent voor deelname aan het verkeer. Op websites als ANWB.nl kun je de meest relevante borden eens bekijken.
Verkeersregels: een complete opfriscursus
Eind 2018 lanceerde Veilig Verkeer Nederland een nieuwe website waarop je jouw kennis van de Nederlandse verkeersregels kunt testen en opfrissen. Een aanrader voor jong én wat ouder, want veilig op pad willen we allemaal!