De Volkswagen Kever, wie heeft er geen speciale herinneringen aan? Vaak de eerste auto van je ouders, anders wel die van hun buren. Misschien was het jouw allereerste bolide! Eind juni loopt de allerlaatste Volkswagen Kever van de band. Hoog tijd dus om wat herinneringen op te halen.
De Kever, een auto van het volk
Het afscheid was al veel eerder aangekondigd, maar eind juni loopt de echt allerlaatste Volkwagen Kever in Mexico van de band. Bijna iedereen heeft er ooit wel in gereden. Die ‘auto van het volk’, een wereldhit waar meer dan 2,2 miljoen exemplaren van gebouwd werden. In de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig werd het straatbeeld nogal nadrukkelijk bepaald door die Volkswagen. Geen wonder, want het was een prima en betaalbare auto die je nooit of te nimmer in de steek liet.
Kevers uit Mexico
Al na de introductie van de Volkswagen Golf in 1974, de al even succesvolle opvolger van de Kever, kondigde de fabriek zijn einde aan. Maar mooi niet. De productie in Europa werd weliswaar beëindigd, maar elders in de wereld (van Mexico tot Zimbabwe) werden er nog altijd Kevers gebouwd. Dat houdt nu dus op. Reken maar dat Keverfans er wereldwijd een traan of wat om laten.
Een idee van Hitler?
Die ‘Volkswagen voor de gewone man’ was oorspronkelijk waarschijnlijk een idee van Adolf Hitler. Die gezien had dat Citroën in Frankrijk ook met zo’n project bezig was, een auto voor iedereen. Het verhaal gaat dat Hitler aan Ferdinand Porsche opdracht gaf zo’n volksauto te ontwerpen. In de bioscoop kun je nu kijken naar een film van documentairemaakster Suzanne Raes, waarin ze laat zien dat die meneer Porsche voor zijn ontwerp heel veel gejat heeft van de joodse ingenieur Josef Ganz.
De Kever naar Nederland
Hoe dan ook, het duurde tot kort na de Tweede Wereldoorlog voor de productie van de Volkswagen echt op gang kwam. Nederland was het eerste exportland. Importeur Ben Pon, die iets later het Volkswagenbusje bedacht en ontwierp, zag wel wat in de Kever. Niet tot ieders genoegen. Zo kort na de oorlog een Duitse auto op Nederlandse wegen?
Door de tijd ingehaald
De kwaliteit van de Kever gaf de doorslag. Dat motortje achterin kon bijna niet kapot, het eerste model met twee gescheiden achterraampjes (de ‘brilkever’) werd steeds gemoderniseerd en er kwamen sterkere motoren. Van 1100 naar 1584 cc. Die achterruit werd ook vervangen door een soort breedbeeld. Maar uiteindelijk werd toch ook de Kever door de tijd ingehaald. Nieuwe technologie bleek niet zomaar toepasbaar op een auto van voor de oorlog. Volkswagen besloot de Kever te vervangen door de meer eigentijdse Golf.
‘Kleinkind’ van de Kever
Buiten Europa viel dat besluit helemaal verkeerd. Productielijnen in andere landen bleven operationeel en toen nostalgie min of meer in de mode raakte, besloot de fabriek tot de lancering van een ‘new Beetle’, een nieuwe Kever. Qua design onmiskenbaar een Kever maar dan technisch up-to-date. Ook als cabrio verkrijgbaar. Dat ‘kleinkind’ van de Kever heeft het niet gered. En dus wordt er nu een definitieve streep gezet onder de geschiedenis van allicht de meest succesvolle auto ooit. Het zou een goede investering kunnen zijn om nu een Kever te kopen. Die wordt voorlopig alleen nog maar meer waard.